Efektový pedalboard je velmi důležitou součástí mého kytarového vybavení.Prošel jsem si samozřejmě relativně dlouhou etapu kdy jsem měl velký lampový konec Marshall 9200, Preamp Marshall JMP-1, midi digitální multiefekt TC Gmajor a digitální ladičku Korg DTR-2, to vše usazeno v 6U vysokém plastovém racku SKB a k tomu 2x Marshall box 1960A a 2x Marshall box 1960B. Výkonná avšak těžká konstelace profi aparátu. Ovšem nejen kvůli váze, ale hlavně kvůli kvalitě zvuku jsem se rád vrátil k opravdové lampové klasice a efekty teď používám minimálně a využívám hlavně kvality originálního zvuku aparátů firmy Acoustic. Přesto však při koncertech a hraní širokého repertoáru potřebuji sem tam speciální zvuk či efekt a tak jsem opět od američanů z SKB koupil místo racku pedalboard pro vytvoření řetězce nezbytných efektů a byl to vlastně návrat se vším všudy k efektové vintage klasice. Na horním obrázku je úplně vlevo bytelný kovový footswitch pro přepínání kanálů na Acousticu G100T, je spolehlivý a nahrazuje originál 2 button footswich Acoustic v provedení dubové dřevo. (Tyto originál footswitche mám tři kousky, viz. obrázek a všechny krásně zachovalé, ale šetřím je jen na hraní s aparáty Acoustic bez pedalboardu.) Stříbrná pedálová ladička Fender PT-10 je spolehlivá a přesná záležitost, kterou používám pro lazení akustických kytar a proto je na boardu zapojena přímo do preampu pro akustické kytary Fishman Pro EQ-II, který umožňuje navíc velmi přesnou equalizaci zvuku a přepnutí fáze proti eventuelní zpětné vazbě. Fishman Pro EQ-II je jeden z nejlepších preampů na trhu a mohu jej vřele doporučit pro profesionální hraní. Nyní se už dostávám k opravdové klasice a to stomp boxům od firmy Boss. Na první pozici řetězce je usazena v bílé barvě vyvedena a v tradičně stále stejném boxu umístěna pedálová ladička Boss TU-2 s perfektní přesností, možností kalibrace a užitečné funkce mute pro tiché lazení. Tento box je vyráběn od roku 1998 do současnosti. Další oblíbenec v řetězci je raritka Boss HR-2 harmonist.Což je inteligentní pitch shifter umožňující obrovskou škálu nastavení a je dnes téměř nesehnatelnou záležitostí. Mě se vyplatila trpělivost a HR-2 jsem koupil v naprosto nepoškozeném stavu, přestože byl vyráběn pouze mezi roky 1994 a 1999. Třetím v pořadí je analogová klasika Boss OC-2 octaver umožňující přidání jedné či hned dvou oktáv pod původní tón. Boss OC-2 byl vyráběn v letech 1982 až 2003.Můj exemplář je datován rokem 1986 a je opět bez šrámů a poškození. Tento efekt nechybí ve výbavě snad žádného známého světového kytaristy a totéž určitě platí i pro další a zatím poslední kousek v řetězci. Boss BF-2 flanger naprostá klasika v modulaci kytarového soundu a opět se mi oplatila trpělivost a BF-2 jsem koupil od kytaristy z Anglie. Z Londýna tak ke mě doputoval naprosto nezničený, ve vatičce skladovaný fialový box známého tvaru.Vytváří úžasně spojitý sound, který neničí původní charakter zvuku, ale naopak se přirozeně pojí a je proto logické, že mnoho slavných kytarových partů a inter bylo v minulosti přes Boss BF-2 nahráno a zahráno.Vyráběn byl v letech 1980 až 2001 a zejména původní kusy ještě z továrny v Japonsku hrají nenahraditelně. Ještě doplním, že i můj Boss BF-2 má černý label made in Japan a datován je rokem výroby 1981. V úvodu jsem zmínil samotný pedalboard od americké firmy SKB, která drží stabilně špičkovou kvalitu svých produktů a také tento board se vydařil. Efekty jsou trvale umístněny suchými zipy a zapojeny. Centrální napájení a gigbag pro transport jsou rovněž praktickou dovýbavou pedalbordu, který si dovolím opět doporučit.
Ještě se zmíním o dalších efektech, které střídavě používám tedy tzv. zkreslovadla a začnu kategorií overdrive. V odkazech na komba Acoustic G20-110 jsem psal o používání true analog overdrivu pro zkreslený zvuk. Jde o známý a osvědčený Tech21 XXL analogový overdrive, který poskytuje široké možnosti nastavení výsledného zvuku, jenž má velmi dobrou dynamiku a jde tak při hraní krásně za rukou.Opravdová klasika made in USA. Na jednom zahraničním serveru jsem četl podrobný komentář majitele tohoto efektu který tvrdil, že jako jeden z mála dostupných overdrivů nabízí Tech21 XXL téměř lampový zvuk alá zesilovače v třídě class A. Bral jsem to s rezervou, ale nyní mohu toto odvážné tvrzení vlastně potvrdit. Vše co kytarista může potřebovat pro nastavení libovolného dobrého klasického zkreslení najde v overdrivu Tech21 XXL.
Závěrem ještě jedna zajímavost z 80-tých let, tentokrát z kategorie zkreslovadel typu distortion. Jde o bytelný kovový box YAMAHA DM-100 with modulation vyrobený v roce 1985 ještě továrnou v Japonsku. Tento distortion, nabízí široké spektrum možností k nastavení míry zkreslení dále jeho barvy a hutnosti a částečně i změnu samotného charakteru požadovaného zkreslení. Navíc má DM-100 vestavěnu zajímavou kombinaci modulačních efektů, takže nabízí možnost kombinace: distortion, distortion+sub, distortion+chorus, distortion+flanger a dále možnost použití samotného chorusu nebo flangeru a samozřejmě by-pass pro hru bez efektu. Zvuková kvalita distortionu je celkem solidní, zkreslení je dynamické a neubírá na mocnosti původního signálu z kytary, kvalita flangeru je zde dána pevným přednastavením modulace a pro mě je průběh moc dlouhý a hluboký. Zato ale, zvuk chorusu je překvapivě možná stejně dobrý jako u distortionu, byť má chorus menší možnosti nastavení barvy, tak přesto vydává velmi příjemný chorus sound. Velmi vítanou vymožeností je pro mě využití dvojitý výstup signálu z krabičky. Takže, output 1 zapojím z Yamahy DM-100 do prvního Acoustic G20-110 a z output 2 jde přímo do druhého exempláře G20-110. Dosažení prostorového až panoramatického efektu při hře, zejména v módu distortion+chorus, mě docela dost a navíc mile překvapilo. Díky dvěma výstupům navíc DM-100 občas používám jako AB switch pro hru na obě komba Acoustic G100T současně. Tento stomp box Yamaha DM-100 má velmi pohodlné ovládání nastavení i během hry, takže užívání této krabičky je pohodlné. Troufám si tvrdit, že jde o skutečnou raritu velmi málo rozšířenou. Schválně zkuste prosím, najít ať už na internetu nebo kdekoliv jinde, alespoň nějakou zmínku či fotku DM-100. Najdou se stěží jedna či dvě zmínky s nezřetelnou fotkou efektu, zato úvah, odkazů a příspěvků na téma jako neviděl někdo?...či neslyšel někdo?... a hlavně koupím a sháním do sady či sbírky!..:-) tak těch, se dá najít docela dost........ Yamahu DM-100 distortion s modulací se skvěle zařadila do mého vintage dvorečku:-).
A ještě jedno, úplně nakonec, zajímavé zkreslení, tedy přesněji distortion, který je dnes již vlastně téměř neznámý. Jedná se o poctivý japonský analogový distortion z 80-tých let od firmy Korg. Jeho označení Korg DST-3 hardist napovídá přesně o charakteru jeho zvuku, který je pěkně plný a umožňuje mnoho dalších možnosti nastavení charakteru a výsledné barvy soundu. Koupil jsem DST-3 cíleně, chtěl jsem ho mít a sehnal jsem ho v Německu od druhého majitele a navíc jako bonus zjistil, že je vintage roku výroby 1981. Dnes v době plastů, je robustní kovová konstrukce DST-3 a také, málo vyrobených a dochovaných exemplářů hlavním důvodem, proč jsem rád, že tento efekt vlastním.
Náhledy fotografií ze složky Pedalboard