Jdi na obsah Jdi na menu
 


ObrazekEfektový pedalboard je velmi důležitou součástí mého kytarového vybavení.Prošel jsem si samozřejmě relativně dlouhou etapu kdy jsem měl velký lampový konec Marshall 9200, Preamp Marshall JMP-1, midi digitální multiefekt TC Gmajor a digitální ladičku Korg DTR-2, to vše usazeno v 6U vysokém plastovém racku SKB a k tomu 2x Marshall box 1960A a 2x Marshall box 1960B. Výkonná avšak těžká konstelace profi aparátu. Ovšem nejen kvůli váze, ale hlavně kvůli kvalitě zvuku jsem se rád vrátil k opravdové lampové klasice a efekty teď používám minimálně a využívám hlavně kvality originálního zvuku aparátů firmy Acoustic. Přesto však při koncertech a hraní širokého repertoáru potřebuji sem tam speciální zvuk či efekt a tak jsem opět od američanů z SKB koupil místo racku pedalboard pro vytvoření řetězce nezbytných efektů a byl to vlastně návrat se vším všudy k efektové vintage klasice. Na horním obrázku je úplně vlevo bytelný kovový footswitch pro přepínání kanálů na Acousticu G100T, je spolehlivý a nahrazuje originál 2 button Obrazekfootswich Acoustic v provedení dubové dřevo. (Tyto originál footswitche mám tři kousky, viz. obrázek a všechny krásně zachovalé, ale šetřím je jen na hraní s aparáty Acoustic bez pedalboardu.) Stříbrná pedálová ladička Fender PT-10 je spolehlivá a přesná záležitost, kterou používám pro lazení akustických kytar a proto je na boardu zapojena přímo do preampu pro akustické kytary Fishman Pro EQ-II, který umožňuje navíc velmi přesnou equalizaci zvuku a přepnutí fáze proti eventuelní zpětné vazbě. Fishman Pro EQ-II je jeden z nejlepších preampů na trhu a mohu jej vřele doporučit pro profesionální hraní. Nyní se už dostávám k opravdové klasice a to stomp boxům od firmy Boss. Na první pozici řetězce je usazena v bílé barvě vyvedena a v tradičně stále stejném boxu umístěna pedálová ladičObrazekka Boss TU-2 s perfektní přesností, možností kalibrace a užitečné funkce mute pro tiché lazení. Tento box je vyráběn od roku 1998 do současnosti. Další oblíbenec v řetězci je raritka Boss HR-2 harmonist.Což je inteligentní pitch shifter umožňující obrovskou škálu nastavení a je dnes téměř nesehnatelnou záležitostí. Mě se vyplatila trpělivost a HR-2 jsem koupil v naprosto nepoškozeném stavu, přestože byl vyráběn pouze mezi roky 1994 a 1999. Třetím v pořadí je analogová klasika Boss OC-2 octaver umožňující přidání jedné či hned dvou oktáv pod původní tón. Boss OC-2 byl vyráběn v letech 1982 až 2003.Můj exemplář je datován rokem 1986 a je opět bez šrámů a poškození. Tento efekt nechybí ve výbavě snad žádného známého světového kytaristy a totéž určitě platí i pro další a zatím poslední kousek v řetězci. Boss BF-2 flanger naprostá klasika v modulaci kytarového soundu a opět se mi oplatila trpělivost a BF-2 jsem koupil od kytaristy z Anglie. Z Londýna tak ke mě doputoval naprosto nezničený, ve vatičce skladovaný fialový box známého tvaru.Vytváří úžasně spojitý sound, který neničí původní charakter zvuku, ale naopak se přirozeně pojí a je proto logické, že mnoho slavných kytarových partů a inter bylo v minulosti přes Boss BF-2 nahráno a zahráno.Vyráběn byl v letech 1980 až 2001 a zejména původní kusy ještě z továrny v Japonsku hrají nenahraditelně. Ještě doplním, že i můj Boss BF-2 má černý label made in Japan a datován je rokem výroby 1981. V úvodu jsem zmínil samotný pedalboard od americké firmy SKB, která drží stabilně špičkovou kvalitu svých produktů a také tento board se vydařil. Efekty jsou trvale umístněny suchými zipy a zapojeny. Centrální napájení a gigbag pro transport jsou rovněž praktickou dovýbavou pedalbordu, který si dovolím opět doporučit.

Ještě se zmíním o dalšíObrazekch efektech, které střídavě používám tedy tzv. zkreslovadla a začnu kategorií overdrive. V odkazech na komba Acoustic G20-110 jsem psal o používání true analog overdrivu pro zkreslený zvuk. Jde o známý a osvědčený Tech21 XXL analogový overdrive, který poskytuje široké možnosti nastavení výsledného  zvuku, jenž má velmi dobrou dynamiku a jde tak při hraní krásně za rukou.Opravdová klasika made in USA. Na jednom zahraničním serveru jsem četl podrobný komentář majitele tohoto efektu který tvrdil, že jako jeden z mála dostupných overdrivů nabízí Tech21 XXL téměř lampový zvuk alá zesilovače v třídě class A. Bral jsem to s rezervou, ale nyní mohu toto odvážné tvrzení vlastně potvrdit. Vše co kytarista může potřebovat pro nastavení libovolného dobrého klasického zkreslení najde v overdrivu Tech21 XXL.

ObrazekZávěrem ještě jedna zajímavost z 80-tých let, tentokrát z kategorie zkreslovadel typu distortion. Jde o bytelný kovový box YAMAHA DM-100 with modulation vyrobený v roce 1985  ještě továrnou v Japonsku. Tento distortion, nabízí široké spektrum možností k nastavení míry zkreslení dále jeho barvy a hutnosti a částečně i změnu samotného charakteru požadovaného zkreslení. Navíc má DM-100 vestavěnu zajímavou kombinaci modulačních efektů, takže nabízí možnost kombinace: distortion, distortion+sub, distortion+chorus, distortion+flanger a dále možnost použití samotného chorusu nebo flangeru a samozřejmě by-pass pro hru bez efektu. Zvuková kvalita distortionu je celkem solidní, zkreslení je dynamické a neubírá na mocnosti původního signálu z kytary, kvalita flangeru je zde dána pevným přednastavením modulace a pro mě je průběh moc dlouhý a hluboký. Zato ale, zvuk chorusu je překvapivě možná stejně dobrý jako u distortionu, byť má chorus menší možnosti nastavení barvy, tak přesto vydává velmi příjemný chorus sound. Velmi vítanou vymožeností je pro mě využití dvojitý výstup signálu z krabičky. Takže, output 1 zapojím z Yamahy DM-100 do prvního Acoustic G20-110 a z output 2 jde přímo do druhého exempláře G20-110. Dosažení prostorového až panoramatického efektu při hře, zejména v módu distortion+chorus, mě docela dost a navíc mile překvapilo. Díky dvěma výstupům navíc DM-100 občas používám jako AB switch pro hru na obě komba Acoustic G100T současně. Tento stomp box Yamaha DM-100 má velmi pohodlné ovládání nastavení i během hry, takže užívání této krabičky je pohodlné. Troufám si tvrdit, že jde o skutečnou raritu velmi málo rozšířenou. Schválně zkuste prosím, najít ať už na internetu nebo kdekoliv jinde, alespoň nějakou zmínku či fotku DM-100. Najdou se stěží jedna či dvě zmínky s nezřetelnou fotkou efektu, zato úvah, odkazů a příspěvků na téma jako neviděl někdo?...či neslyšel někdo?... a hlavně koupím a sháním do sady či sbírky!..:-) tak těch, se dá najít docela dost........ Yamahu DM-100 distortion s modulací se skvěle zařadila do mého vintage dvorečku:-).

A ještě jedno, úplně nakObrazekonec, zajímavé zkreslení, tedy přesněji distortion, který je dnes již vlastně téměř neznámý. Jedná se o poctivý japonský analogový distortion z 80-tých let od firmy Korg. Jeho označení Korg DST-3 hardist napovídá přesně o charakteru jeho zvuku, který je pěkně plný a umožňuje mnoho dalších možnosti nastavení charakteru a výsledné barvy soundu. Koupil jsem DST-3 cíleně, chtěl jsem ho mít a sehnal jsem ho v Německu od druhého majitele a navíc jako bonus zjistil, že je vintage roku výroby 1981. Dnes v době plastů, je robustní kovová konstrukce DST-3 a také, málo vyrobených a dochovaných exemplářů hlavním důvodem, proč jsem rád, že tento efekt vlastním.

 

Náhledy fotografií ze složky Pedalboard